הקליניקה הדיגיטלית

תוכנית הכשרה לפסיכולוגים, פסיכותרפיסטים ומטפלים בהבעה וביצירה

מרכזת אקדמית:
גב' דפנה עינת-ליבר

העולם הדיגיטלי נוכח בחיי היומיום יותר ויותר. נוכחות זו מחלחלת גם לקליניקה ולטיפול באומנויות למיניהן. העולם הדיגיטלי זמין ונגיש, ודלתנו פתוחה לקבל את ההתקדמות הטכנולוגית בכל התחומים. ועם זאת, בתוך הקליניקה יש התלבטות: העולם הדיגיטלי נוכח בה ובו זמנית מייצג אזור ביניים מורכב, שמאיים לעיתים על הגבולות המוכרים.
קורס זה מלווה את תהליכי ההתרחשות בקליניקה הנוגעים ל"פתיחת הדלת הדיגיטלית". הוא מעניק עוגן תיאורטי והכשרה מעשית כדי להכיר את השפעותיו של העולם הדיגיטלי, להתמודד איתן באופן מיטבי ולהציע שימושים אפשריים בו בזירה הטיפולית.
הקורס עוסק במשמעויות המפגש עם מטופלים שנולדו לתוך הוויה טכנולוגית ומביאים אותה כ״שפת אם״ אל חדר הטיפול. מוצגות בו העמדות המודעות והלא מודעות של המטפלים בהבעה ויצירה, וכן יחסם לטכנולוגיה והנכונות לשילובה בשפת האמנות ובשפה הטיפולית.

 

תקצירי קורסים


1.טכנולוגיה כפורטל לעולם החדש - סקירת ההתפתחויות הטכנולוגיות ושילובן בקליניקה:

  •  בניית זהות וזהות בדיונית ברשת.
  •  השפע הווירטואלי הזמין תמיד אל מול הטיפול כמפגש אנושי מוגדר.
  •  פתיחות ונגישות למידע אל מול חיסיון טיפולי.

2. ילדות והורות בעידן דיגיטלי

השתנות שלבי ההתפתחות בעקבות פעילות טכנולוגית וחשיפה לטכנולוגיות, המתרחשות בילדות המוקדמת.
מהלך התפתחותי מואץ והשתנות התקשורת בילדות ובגיל ההתבגרות.
שינויים דיגיטליים והשפעתם על הזירה ההורית ועל היחידה המשפחתית.
סוגיות הנוגעות בסמכות הורית, בנגישות ובתקשורת.

3.מציאות מדומה, חיים וירטואליים - טשטוש הגבולות שבין חוויית המציאות ובין העולם הווירטואלי והשפעות על מערכות יחסים בכלל ועל ההתרחשויות בקליניקה בפרט.
התמודדות עם פגיעוּת דיגיטלית – בִּיוש (שיימינג), הפצת סרטונים, פרופילים פיקטיביים ואתרי שידוכים, גניבת זהות.

4. אתיקה וטכנולוגיה - התפתחות מהירה בזירה הדיגיטלית, המעלה סוגיות אתיות חדשות שטרם קיבלו התייחסות במסגרת הקוד האתי, מותירה התמודדויות וסיכונים אתיים בידי המטפל לבדו.
בקורס נדון בסוגיות אתיות המשלבות טיפול וטכנולוגיה, דוגמת: חיסיון, חשיפה למידע על מטפל ומטופל, הפצת תוצרי טיפול ושימור המידע.

5. כלי עבודה חדשים העומדים לרשות המטפל - ארגז כלים המשלב יישומונים (אפליקציות) וכלים דיגיטליים לשילוב בקליניקה:

  • וואטסאפ ככלי עבודה טיפולי להעמקת השיח עם מתבגרים.
  • רשתות חברתיות ככלי מסייע להתמודדויות עם אתגרים חברתיים.
  • תמונת פרופיל ודימוי עצמי – כלי עבודה ייחודיים.
  • סיפורי חיים דרך "פלייליסט" דיגיטלי
  • מודל עבודה משולב וייחודי ככלי למטפלים המתמודדים עם אתגרים דיגיטליים.

הכשרה זו, ראשונית וייחודית מסוגה, מאפשרת לבחון את הקשרים המורכבים המתנהלים בזירה הטיפולית, במפגשים ברשתות החברתיות ובמרחבים שמחוץ לקליניקה תוך כדי תנועה באזורי משחק ויצירה ממשיים ווירטואליים. נלמד לרתום את הכוחות העוצמתיים של העידן הדיגיטלי לטובת תהליכי יצירה, טיפול, ריפוי ואומנות.

  • האקאתון (hackathon) ראשוני וייחודי לסיום ההכשרה
    האקאתון הוא אירוע אינטנסיבי וייחודי שמטרתו לייצר פתרונות חדשניים לבעיה נתונה בזמן נתון. האקאתון טיפוסי עוסק באתגר טכנולוגי או מסחרי. אנו נעסוק בזירת האומנות והטיפול ובגיבוש של רעיונות ופתרונות לפיתוח מוצר יישומון (אפליקציה) של כלים טיפוליים המשלבים יכולות דיגיטליות. הקבוצות יתבקשו לחשוב על רעיון יצירתי שעומד בתנאי האתגר, לפתח דמו או הדמיה, ובסופו של דבר להציג אותו בפני צוות שופטים.
  • המפגשים מלווים בהתנסויות אומנותיות, בסרטונים ובהדגמות של הטכניקות האומנותיות-דיגיטליות.
  • תוכנית הלימודים כוללת סדנת התנסות בתחום הטיפול והדרכת הורים בשילוב היבטים דיגיטליים-אומנותיים.
  • התוכנית מלווה בסילבוס תאורטי עדכני בתחומי הטיפול והטכנולוגיה.
  • בסיום ההכשרה תוענק תעודה.

המכללה האקדמית לחברה ואמנויות שומרת לעצמה את הזכות לשנות את תכנית הלימודים, מיקום הפעילות וימי הלימוד
פתיחת הקורסים והתכנית מותנית במספר המשתתפים

 

 מתכונת הלימודים

תכנית חד שנתית, סימסטר אחד סה"כ 56 שעות.
התוכנית תילמד בימי ו' בין השעות 09:00-13:00
תחילת הלימודים: אוקטובר תשע"ט (2018)
הלימודים יתקיימו בקמפוס המכללה האקדמית לחברה ואמנויות, מרחק הליכה קצרה מתחנת הרכבת.

הערות:

  • מעודכן לשנת הלימודים 2018
  • המכללה האקדמית לחברה ואמנויות שומרת לעצמה את הזכות לשנות את תכנית הלימודים, מיקום הפעילות וימי הלימוד

תנאי קבלה והנחיות לנרשם

קהל היעד: מטפלים בהבעה ויצירה, פסיכיאטרים, פסיכולוגים קליניים ועובדים סוציאליים.
לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר עם הייעוץ האקדמי בטלפון 09-8656501 שלוחה 1