Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

בת אל רחל לוי, מטפלת באמנות חזותית

"כבר כנערה, ידעתי עמוק בלב שהייעוד שלי הוא להיות מטפלת באמנות.

האמנות היא כלי מאוד עוצמתי, אחד הכלים הנפלאים שקיימים.

מגיל צעיר היא ליוותה אותי והייתה שפה עבורי גם כיוצרת וגם כמטפלת.

הגעתי למכללה עם חלום גדול ורצון להפוך את החלום למקצוע.

כיום, שלוש שנים אחרי סיום הלימודים, כשאני כל כולי בתוך עשייה

והגשמה כמטפלת באמנות, אני מברכת על כל שלב בתהליך אותו עברתי.

לא שיערתי עד כמה המסע הזה יהיה עוצמתי, מסע  של עומק, למידה,

התפתחות וצמיחה אישית שלי.

זכיתי לפגוש בלימודים בכל כך הרבה גישות, תיאוריות מרתקות,

מגוון רחב של שיטות טיפול, ידע שרק הלך והעמיק.

החשיפה לכל כך הרבה סגנונות ולא רק ברמה התיאורטית,

אפשרה לי  לבחור ולהבין איזו דרך מתאימה לי יותר,

מה שבנה אצלי ביטחון ואמונה עמוקה בדרכי  האישית כמטפלת.

הגישה האקדמית הייתה לתת לנו להתנסות קודם כל על עצמינו,

על מנת שנדע לזהות כשאנחנו מול מטופל מה הוא חווה בתהליך הטיפולי.

יצאתי לדרכי המקצועית עם תחושה מאוד חזקה שיש לי את כל הכלים להצליח,

היות ולכל אורך הדרך, הלמידה החווייתית  הייתה קודם כל מפגש עם עצמי,

עם הכוחות, היכולות, העוצמות והייחוד שלי.

ולא פחות חשוב, לזהות את חלקי הצל במסע עבודתי האישי.

זו תחושה מאוד טובה לסיים כך מסלול לימודים ולהתחיל לעבוד עם ביטחון

ואמונה חזקה בעצמי כמטפלת. אושר עצום."

כפי שחלמה, בת אל כיום מטפלת באמנות המשלבת בעבודתה טיפול עם ילדים בסיכון,

טיפולים פרטניים וקבוצתיים, הדרכות הורים, טיפולים דיאדיים ועוד.

נפגשנו איתה לשמוע על המסע שעברה בדרכה להגשמת חלומה:
 

 שיתפת כי יצאת אל עולם העבודה עם זהות מקצועית מאוד ברורה,

האם זכור לך רגע מיוחד במהלך הלימודים בו הבנת את הייחוד האישי שלך?

הלימודים במכללה סללו עבורי את הדרך תוך כדי עשייה החל מהשנה הראשונה ועד קבלת התואר.
הלימוד וההתנסות בכל כך הרבה סגנונות וכלים טיפוליים, נתנו לי הזדמנות לבחון מה מתאים לי ומה לא.

לא רק להכיר את קשת הצבעים הטיפולית, אלא ממש למקם את עצמי בתוכה.
וכן, היה רגע של  'הארה' – זה קרה במפגש עם 'הדימוי הארכיטיפי'  של יונג.
המפגש הזה פתח לי עולם שלם, כיוון שכלל לא חשבתי עליו.
אני זוכרת איך תוך כדי יצירה במסגרת השיעור,  פתאום התבהרו תובנות, חלקים בתוכי שלא הייתי מודעת כלל לקיומם,
זה הרגע שבו בעצם החלה להתגבש עבורי הזהות האישית  שלי כמטפלת.

מרצה שהשאיר/ה חותם מיוחד, משהו שאת לוקחת איתך לדרך?

מכל אחד ואחת מהמרצים קבלתי כלים חשובים, כל מפגש עם כל אחד מהם היה מפגש עם עולם שלם ועשיר.

אולם מעבר לכלים, היה ערך מוסף מאוד משמעותי עבורי במפגש עם ד"ר אילנה לח.
היא היוותה עבורי מודל, מודל של איזו מטפלת אני רוצה להיות.
היכולת שלה לאפשר לנו התנסויות עמוקות תוך שמירה על גבולות מאוד ברורים של תהליך למידה היה מופלא.
היא העניקה לנו מקום נרחב של בחירה וחופש פנימי בתוך המסגרת, עם הרבה חיוך והומור לצד רצינות ועומק.
השילוב הזה של היכולת לאפשר לנו עוצמות של חוויה תוך שמירה ותחושת ביטחון אמיתי בתהליך מהווה עבורי עד היום מודל והשראה.

במכללה שמים דגש רב על יחס אישי, קבוצת הלמידה היא אינטימית, כיצד חווית את המסע האישי בתוך קבוצה בה כל אחד ואחת עוברים לצידך מסע משל עצמם?

נוצרו ביננו חברויות עמוקות בתוך הקבוצה, חברויות  שהחלו  בנסיעות יחד ברכבת, בהפסקות ובשיעורים עצמם.
היינו מעבדות יחד בשיחות מרתקות תהליכים שחווינו.
השיחות והקשר החזק נמשכים לשמחתי עד היום, נשארנו חברות ויש לנו קבוצה של מטפלות בה כל אחת עד היום מרגישה חלק.
כשעוברים מסע כזה ביחד,  אי אפשר באמת להיפרד, אני מאמינה שזו חברות שתישאר איתנו לכל אורך הדרך.

תקופת הקורונה זרעה קשיים ובלבול רב , מהם הכלים בהם את משתמשת בעבודתך כדי לעזור למטופלים שלך בתקופה מאתגרת ולא פשוטה?

התקופה הזו מאוד חיזקה בי את הידיעה עד כמה האמנות היא כלי מרפא ועוצמתי ועד כמה ארגז הכלים שקיבלתי שלם ומלא.

ולא רק זה, יכולת ההקשבה שלי לצורך האישי של כל מטופל ולמה מתאים עבורו, היא גם חלק מהכישורים שפיתחתי במהלך הלימודים.
הקורונה הציפה הרבה מאד חרדות. גם אחת המטופלות שלי סבלה מהן.
בהקשבה אליה ותוך שימוש בכלים שלמדתי, התאמתי עבורה טיפול ב- CBT.

למרות שהמשמעות הייתה לצאת מאזור הנוחות שלי כמטפלת וזה משהו שממש מלמדים אותך במכללה. איך המטופל במרכז, איך את משתמשת במה שיטיב איתו ויקדם אותו, גם אם זה אומר שאת צריכה להתאמץ יותר ולדייק.

לצד עבודתי השוטפת, פיתחנו יחד, גל יעקבי חברתי ואני, סדרת סיפורים בנושא רגשות שמותאמת לתקופה הנקראת 'גברת רגש'.
זוהי סדרה של סרטונים קצרים שעוסקת ברגשות שעולים  אצל ילדים, גל כתבה ואני איירתי.
היה מאוד מרגש לקבל את ההדהוד של הפרויקט, בין אם ממטפלים שעבדו עם הסרטונים או הורים שסיפרו לנו על ההשפעה של הסרטונים על ילדיהם.
ממש בימים אלו אנחנו מפתחות יחד משחק שגם הוא מעלה רגשות והתמודדויות של ילדים עם המציאות המורכבת.

אני מאושרת מהדרך שבחרתי ומכל שלב בתהליך הלימודי במכללה.

ואני מודה על המקצוע שלי שמאפשר לי תחושת שליחות, הגשמה, סיפוק והתפתחות אינסופית."

#בוגרתמשתפת #טיפולבאמנויות #תוארשני