תואר ראשון במדעי ההתנהגות

אודות התואר הראשון במדעי ההתנהגות בשילוב אמנויות

ראש התכנית: פרופסור אריאלה פרידמן

התואר הראשון במדעי ההתנהגות  עוסק בהתנהגות האדם, כפי שהיא באה לידי ביטוי במישור הפרט (בפסיכולוגיה), במישור החברה (סוציולוגיה) ובמישור התרבות (אנתרופולוגיה), במקביל לקורסים עיוניים ומעשיים באמנויות.

האמנות נותנת לבני האדם את הכלים הייחודיים להתמודדות עם רגשות וחוויות, ופותחת להם דרך להבין ולהעביר רגשות וחוויות ברמת הפרט.

 הסוציולוגים, והאנתרופולוגים גילו כי דינאמיקה זו פועלת גם ברמה החברתית, והשימוש באמנויות למטרות אלה, מאפיין כל חברה בעולם, בכל זמן.

תואר ראשון במדעי ההתנהגות בשילוב אמנויות - תכנית הלימודים

מטרת הלימודים בתואר הראשון במדעי ההתנהגות היא להקנות לסטודנטים ידע בתחומים המרכזיים של מדעי ההתנהגות, פסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה, ולהיחשף לאמנויות השונות, כגון: אמנות חזותית, תנועה ומחול, דרמה, תיאטרון ומוסיקה בהקשרן האישי והחברתי.

התואר שיוענק לבוגרים הוא B.A במדעי ההתנהגות - שיאפשר:

  • השתלבות בעבודה קהילתית-חברתית בנושאים מגוונים, תוך שימוש בידע ייחודי של מדעי ההתנהגות במבט אמנותי-יצירתי
  • השכלה אקדמית המאפשרת המשך לימודים לתואר מוסמך בתחומים, כגון: פסיכולוגיה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, טיפול באמצעות אמנויות, שינוי חברתי באמצעות האמנויות ועוד

הלימודים בבית הספר לחברה ואמנויות – הקריה האקדמית אונו

חברה ואמנויות - הקריה האקדמית אונו, מציעה שילוב מעניין ומיוחד של לימודים אקדמיים עם נגיעה יצירתית מעמיקה, שילוב של לימודים עיוניים עם קורסים וסדנאות מעשיים המספקים לסטודנט  סביבת למידה מעשירה ותומכת והזדמנות לצמיחה אישית ומקצועית.

  • הלימודים מתקיימים בקבוצות קטנות המאפשרות אוירה לימודית נעימה וקשובה לצורכי הסטודנטים
  • הסדנאות והקורסים המעשיים מהווים הזדמנות נפלאה להתנסויות חדשות וביטוי אישי
  • מרצים מובילים בתחומם ומשלבים מצויינות אקדמית וניסיון מעשי בתחומי האמנויות והטיפול באמנויות.

הענקת התואר מותנית באישור המועצה להשכלה גבוהה.

    תואר ראשון במדעי ההתנהגות - סגל ההוראה

  • פרופ'  פרידמן אריאלה - ראש התכנית
  • פרופ' כהן שלו אמיר
  • פרופ'  ליבליך עמיה
  • ד"ר  איתן רויטל
  • ד"ר  ביסון רונית
  • ד"ר בן מנחם רועי
  • ד"ר  גיל אור אורן
  • ד"ר  גלמן קיש סופיה
  • ד"ר  הופמן מיכל
  • ד"ר  העליון הילה
  • ד"ר  הרמט גל
  • ד"ר  זן בר צילה
  • ד"ר  יגורי תמי
  • ד"ר  יפה אלון
  • ד"ר  לנדסהוט גלית
  • ד"ר  מלכא-ילין ליאורה
  • ד"ר  נקר-סדי מירב
  • ד"ר  נתיב יעל
  • ד"ר  צדרבוים נורית
  • מר  אלציק ערן
  • גב'  בלס ברנס אביבית
  • מר  בר לב רן
  • מר  זילבר דותן
  • גב'  לוי תמר
  • גב'  לנדא עינת
  • גב'  לפין רימונה
  • מר  לרום אלעד
  • גב'  מוררו סימונה
  • גב'  נחמני ורד
  • גב'  סיבוני שרה
  • גב' פוקס סיגלית
  • מר  פרסלר יובל
  • גב'  ציפמן נגה
  • מר  קובלסקי רונן
  • גב'  קוטיק – נופרבר מירי
  • גב'  רוזנבלום ענבל
  • גב'  שגיא-מטקלף יעל
  • מר  שושן תומר
  • מר  שניר חנן
  • גב'  ששון רני

תואר ראשון במדעי ההתנהגות בשילוב אמנויות - תכנית הלימודים

קורסי חובה76
קורסי סמינרים חובה8
קורסי בחירה במדעי החברה16
קורסי  מבוא בהבעה אמנותית6
קורסי סטודיו14
סה"כ120 נ"ז

 

מבנה התכנית

קורסי חובה – 80 נ"ז

 קורסי חובה – פסיכולוגיה  28 נ"ז

קורסי חובה - פסיכולוגיהנ"ז
מבוא לפסיכולוגיה א'               2
מבוא לפסיכולוגיה של האמנות2
מבוא לפסיכולוגיה ב'2
פסיכולוגיה התפתחותית א'2
פסיכולוגיה חברתית א'2
פסיכולוגיה התפתחותית ב'2
פסיכולוגיה חברתית ב'2
תיאוריות אישיות א'2
פסיכולוגיה אבנורמלית א'2
תיאוריות אישיות ב'2
פסיכולוגיה אבנורמלית ב'2
פסיכולוגיה פיזיולוגית3
פסיכולוגיה קוגניטיבית3
סה"כ28

 

קורסי חובה -  סוציולוגיה אנתרופולוגיה   20 נ"ז

קורסי חובה - סוציולוגיה אנתרופולוגיהנ"ז
מבוא לסוציולוגיה א'2
מבוא לאנתרופולוגיה א'2
מבוא לסוציולוגיה ב'2
מבוא לאנתרופולוגיה ב'2
מבוא לסוציולוגיה של האמנות2
תיאוריות סוציולוגיות קלאסיות2
החברה הישראלית  א'2
החברה הישראלית  ב'2
מגדר וחברה2
תרבות וחברה                                                                          2
סה"כ20

 

קורסי חובה - כללי   20 נ"ז

קורסי חובה - כללי נ"ז
אנגליתללא נ"ז
כתיבה אקדמית א'2
כתיבה אקדמית ב'2
מבוא לסטטיסטיקה א'3
שימושי מחשב2
מבוא לסטטיסטיקה ב'3
שיטות מחקר כמותיות ואיכותניות א'1
שיטות מחקר כמותיות ואיכותניות ב'4
שיטות מחקר משולבות2
עבודה מעשית                                                                                     1
סה"כ20

 

קורסי חובה - בשילוב אמנויות  8 נ"ז

קורסי חובה - בשילוב אמנויותנ"ז
מבוא להיסטוריה ופילוסופיה של מדעי החברה                             2
לשחק ולהציג: מבוא לאמנות ההופעה הציבורית והבימתית2
מבוא ליצירתיות במדעי ההתנהגות2
פואטיקה ופה-אתיקה2
סה"כ8

 

סמינרים – 8 נ"ז

בחירה של 8 נ"ז מתוך 64, כאשר מתוך 8 נ"ז, 4 נ"ז חייבות להיות בקטגוריית הסמינרים המשלבים את מדעי ההתנהגות והאמנויות

 

סמינרים בפסיכולוגיה/סוציולוגיה/אנתרופולוגיהנ"ז
היבטים תרבותיים של הגוף                           4
חינוך ושינוי חברתי                                       4
לתת ולקבל-פסיכולוגיה של יחסי עזרה4

 

סמינרים המשלבים את מדעי ההתנהגות והאמנויותנ"ז
אמנות כחוויה וקולה של החוויה                                       4
מופעי הגוף- לחוות ולהמשיג גוף בין החברתי והאמנותי     4
המבט כנרטיב תרבותי ואמנותי                                       4
הגוף המוצפן: לבוש ועירום בתרבות ובאמנות                                    4
סיפורי חיים במעגל האישי והקולקטיבי בתקשורת חברתית ואמנותית    4

 

קורסי בחירה בנושאי חברה 16  נ"ז

בחירה של 16 נ"ז מתוך הקורסים

קורסי בחירה בנושאי חברהנ"ז
תיאוריות מושגם ומיומנויות בעבודה קבוצתית2
תהליכים בינאישיים2
הזר בראיה פסיכואנליטית                                     2
שינוי חברתי במדיות החדשות                                2
אמת בדויה: קולנוע ומחאה חברתית                       2
תיאוריות של שינוי ברמת הפרט והקהילה                2
בני נוער במצבי סיכון ומצוקה בישראל                    2
רפואה עממית בתרבויות העולם                             2
חינוך וזכויות אדם                                                  2
טקסים במעגל החיים – היבטים אנתרופולוגיים         2
הגישה ההוליסטית לכאב ומתח2
סוציולוגיה של המשפחה2
תיאטרון מסיפור אישי לקול חברתי                          2
תיאטרון – אינטנסיב                                              2
פתרון קונפליקטים (הנדלמן)                                 2
קבלת החלטות                                                    2
סה"כ32

 

 

מבוא לאמנויות    6 נ"ז
בחירה של 6 נ"ז מתוך 8

 

קורסי מבוא לאמנויותנ"ז
מבוא לאמנות חזותית2
מבוא לתנועה ומחול: מחצרות המלוכה לגגות ניו-יורק2
מבוא למוסיקה2
מבוא לדרמה ותיאטרון2
סה"כ8

 

קורסי בחירה בסטודיו   14 נ"ז

בחירה של 14 נ"ז מתוך הקורסים

קורסי סטודיונ"ז
סטודיו באמנות חזותית 1: רישום- יסודות2
סטודיו באמנות חזותית 3: ציור- יסודות2
סטודיו באמנות חזותית 5: פיסול- יסודות2
סטודיו באמנות חזותית 6: אמנויות הבמה                           2
סטודיו באמנות חזותית- מיצב   2
סטודיו באמנות חזותית- דיוקן עצמי     2
סטודיו בתנועה ומחול 1: מחול-אימפרוביזציה-יסודות2
סטודיו בתנועה ומחול 2: קונטקט-אימפרוביזציה2
סטודיו בתנועה ומחול 3: טכניקה ומיומנויות במחול- יסודות2
סטודיו בדרמה ותיאטרון 1: ניתוח מחזות בראייה מעשית2
סטודיו בדרמה ותיאטרון 2: יסודות המשחק- משיטת סטניסלבסקי לשיטת ברכט2
סטודיו בדרמה ותיאטרון 4: עבודת השחקן על דמות פיזית2
סטודיו במוסיקה 1: מוסיקה - יסודות2

 

- בית הספר לחברה ואמנויות שומר לעצמו את הזכות לשנות את תכנית הלימודים, מיקום הפעילות וימי הלימוד

- פתיחת הקורסים והתכנית מותנית במספר המשתתפים

תואר ראשון במדעי ההתנהגות בשילוב אמנויות - תקצירי קורסים

קורסי חובה

מבוא לפסיכולוגיה א' + ב'

מבוא לפסיכולוגיה א' + ב'

הקורס מקנה ידע ומושגים בסיסיים בתחומים שונים של הפסיכולוגיה בנושאים הבאים: בסמסטר א'- טבעה של הפסיכולוגיה, הבסיס הנוירו-ביולוגי של הפסיכולוגיה, תהליכים חושיים, אבחנה, למידה והתניה, זיכרון, מדע ההתנהגות. בסמסטר ב'- פסיכולוגיה התפתחותית, אינטליגנציה, השפעה חברתית, אישיות, הפרעות פסיכולוגיות וחשיבה. (2+2 נ"ז)

 

 מבוא לפסיכולוגיה של האמנות

הקורס מיועד להקנות ידע לגבי הגישות התיאורטיות והמחקריות בתחומי האמנות השונים – האמנויות הפלסטיות, מוסיקה, מחול, ספרות, תיאטרון וקולנוע – תוך דגש על החוויה האמנותית של הצופה. יידונו האמצעים והתהליכים בתחומי האמנויות השונות שיש בהם כדי לעורר מתח ורוגע, השתתפות רגשית, מעורבות קוגניטיבית ברמות המודע והלא-מודע והשפעות על ההתנהגות הגלויה והסמויה. בהמשך הקורס תידון היצירתיות האמנותית תוך דגש על תהליכים פסיכולוגיים - רגשיים, קוגניטיביים, מוטיבציוניים, אישיותיים והתנהגותיים – שמהווים קרקע ורקע ליצירה של האמן. (2 נ"ז)

 

פסיכולוגיה התפתחותית א' + ב'

הקורס עוסק בסקירה תיאורטית המקבילה להתפתחות תפיסת האדם בזרמים האנליטיים השונים. יידונו מודלים התפתחותיים הנגזרים מתיאורית הדחף, פסיכולוגיית האגו, זרם יחסי האובייקט, פסיכולוגיית העצמי ויוצגו תיאורטיקנים בעלי תרומה ייחודית. בנוסף יילמדו תחומי ההתפתחות הקוגניטיבית, תוך התייחסות לקשר המורכב והעדין בין יכולות ופגיעויות מולדות לבין יתרונות וקשיים סביבתיים, גם בהקשר לחשיבותו העצומה של התזמון ולצורך בהסתגלות הדדית. (2+2 נ"ז)

 

פסיכולוגיה חברתית א' + ב'

הקורס מציג מחקרים ותיאוריות קלאסיות בפסיכולוגיה חברתית ועוסק בקשר הבסיסי בין הפרט והחברה ברמות התנהגותיות- רגשיות וחשיבתיות.   סמסטר א' - יתמקד בשיטות מחקר בפסיכולוגיה חברתית, השפעה ולחץ חברתיים, ציות לסמכות, הטיות שיפוטיות, ייחוס סיבתיות, שליטה קוגניטיבית, התנהגות פרו-סוציאלית ושיפוט מוסרי. סמסטר ב' - יתמקד בעמדות ושינוי עמדות, קבוצות, מתן תגמולים, קונפליקט בין קבוצות בחברה הישראלית, מנהיגות, יעילות ארגונית ויישומים בפסיכולוגיה חברתית בתחום העבודה. (2+2 נ"ז)

 

תיאוריות אישיות א' + ב'

הקורס עוסק בהנחות העומדות בבסיס הניסיון לתאר את המושג "אישיות", ובמושגים הרלוונטיים. הסטודנטים מתוודעים לתיאוריות האישיות המרכזיות מנקודת המבט של גישות ודיסציפלינות שונות: דינמיות, התנהגותיות, קוגניטיביות, אקזיסטנציאליסטיות והומניסטיות. למידה זו תעשה תוך התייחסות ביקורתית לרקע הפילוסופי, להנחות היסוד ולהיבטים המחקריים של הגישות השונות. מעבר לרכישת הידע התיאורטי, הקורס מיועד לפתח את יכולת החשיבה וההתבוננות התיאורטית על טבע האדם והתנהגותו. (2+2 נ"ז)

פסיכולוגיה אבנורמלית א' + ב'

הקורס עוסק בדרכים שונות להגדרה, התבוננות וסיווג של החולי הנפשי ומקורותיו. נלמד להבחין בין נורמלי ללא-נורמלי. נכיר את הפרעות הנפש העיקריות לסוגיהן, נאפיין אותן ונסביר את הגישות השונות להבנת הדינמיקה העומדת בבסיסן. בהרצאות תתאפשר הצגה וייערך דיון בכל אחת מההפרעות הבסיסיות הרווחות. בצד למידה פרונטלית תתקיים צפייה בסרטים, קריאת מאמרים ותיאורי מקרה, הממחישים ומעמיקים את הבנת הנלמד. (2+2 נ"ז)

 

פסיכולוגיה פיזיולוגית

הקורס עוסק בבסיס הביולוגי של ההתנהגות ומתייחס לבעיות הגוף והנפש ולמבנה ותפקוד תאי העצב. הקורס סוקר את מבנה מערכות העצבים השונות, מערכות התפיסה והעיבוד הויזואלי והאודיטורי. (3 נ"ז)

 

פסיכולוגיה קוגניטיבית

קורס עיוני העוסק בסוגיות מרכזיות בפסיכולוגיה הקוגניטיבית, תוך התייחסות לנושאים, כגון: קשב, תפיסה, זיכרון ועיבוד ידע. הקורס משלב תיאוריות ותרגול מודלים, כגון: המודל האינטראקטיבי, התפיסתי וגישות לזיכרון ומציג אפשרויות יישום. (2 נ"ז)

 

קורסי חובה – סוציולוגיה ואנתרופולוגיה:

מבוא לסוציולוגיה א' + ב'

הקורס עוסק  בפרט, באדם היחיד ובדרכי התנהגותו המשתלבות ומעוצבות על ידי תהליכים ומבנים חברתיים המתרחשים בחייו. הקורס מציג את התיאוריות והמתודולוגיות של החשיבה הסוציולוגית. במהלך הקורס יידונו מושגים וסוגיות בסוציולוגיה, כגון: נורמות וערכים, סטאטוס ותפקיד, קבוצות, ארגונים, ריבוד, תרבות וחברה. (2+2 נ"ז)

 

מבוא לאנתרופולוגיה א' + ב'

הקורס מפגיש את המשתתפים עם דרכי תיאור והצגה של תרבויות ומתייחס לתיאוריות שעיצבו אנתרופולוגים שונים על מנת להסביר כיצד פועלות תרבויות בכלל ותרבויות ספציפיות בפרט. נכיר מקרוב את דרכי הייצוג של הידע האנתרופולוגי במחקרים ובמאמרים, כיצד חושבים ומתארגנים בני האדם ונבחן את הנושאים והגישות התיאורטיות השונות ויישומיהן. (2+2 נ"ז)

 

מבוא לסוציולוגיה של האמנות 

במהלך הקורס נעמוד על יחסי הגומלין המתקיימים בין חיי התרבות לבין העשייה האמנותית, הן כמוסד מאורגן והן כפעולה של יחידים וקבוצות. מתוך התייחסות למימדים של יצירת אמנות פלסטית, קולנוע ומוסיקה (בעיקר) נתוודע למימדים הסימבוליים, הפוליטיים, הלאומיים והצרכניים שנקשרים ביצירת האמנות ומשמשים בכינונה של תרבות. (2 נ"ז)

 

תיאוריות סוציולוגיות קלאסיות

הקורס מציג בפני הסטודנטים את עיקרי המחשבה הסוציולוגית מראשית המאה ה- 19 ועד המחצית השניה של המאה ה- 20. הסוציולוגיה מעולם לא התגבשה כמתודה ותיאוריה אחת, אלא צמחה מתוך ויכוח רעיוני בין גישות ואסכולות שונות. בין הנושאים הנידונים בקורס: דימויי החברה השונים שמציעות פרספקטיבות סוציולוגיות שונות, השוני בין הסוציולוגיה האירופאית מהסוציולוגיה האמריקאית, אינדיבידואליזם מתודולוגי, מטריאליזם היסטורי, אינטראקציוניזם סימבולי. (2 נ"ז)

 

החברה הישראלית א' + ב'

הקורס עוסק בניתוח התכונות המאפיינות את החברה הישראלית על בעיותיה המיוחדות, החל בתקופה של טרום הקמת המדינה ועד לסוף שנות ה- 90. הקורס מתמקד במבחר שאלות יסוד, כגון: המשכיות ושינוי, יחסי מדינה-חברה, הגירה-עלייה-קליטה, סכסוך, מלחמה וצבא, כלכלה, חברה ושסעים חברתיים. מתוך נקודת מבט הבוחנת תהליכים ומבנים חברתיים שונים הקשורים לשסעים אלו, ניתן לעמוד על המכלול באמצעות נקודות מבט תיאורטיות שונות (חליפין, פונקציונליזם, גישות ביקורתיות).  (2+2 נ"ז)

 

מגדר וחברה

הקורס סוקר את התפתחות החשיבה הפמיניסטית מסוף המאה ה- 18 ועד ימינו ואת התיאוריות והפוליטיקה של המיניות. במהלך הקורס יוצגו פרספקטיבות בינתחומיות בלימודי נשים ומגדר. הסטודנטים ידונו במאבקים לשיוויון זכויות לנשים שהתחוללו בארצות שונות בעולם ויבדקו את המשמעות של פרספקטיבה מגדרית בתחומי ידע שונים. (2 נ"ז)

 

תרבות וחברה

הקורס מתייחס בחלקו הראשון לתרבות ולהיסטוריית המערב, למיתולוגיה, לפילוסופיה ולתרבות ביוון העתיקה, לרומא הקיסרית, לנצרות מראשיתה ועד הרפורמציה, ולתפיסת הסובייקט ברנסנס. בחלקו השני  מתייחס הקורס ל"השכלה" ולמהפכה הצרפתית: אידיאולוגיה של חירות ושוויון, מודרניזם ופוסט-מודרניזם בפילוסופיה, במדע, בספרות, ובאמנות (דאדא, סוריאליזם ותיאטרון האבסורד), תחילת הפסיכואנליזה, הצילום וראשית הקולנוע, גלובליזם ותנועות ראדיקאליות: אנרכיזם, ילדי הפרחים, פמיניזם, ואנטי- גלובליזם. (2 נ"ז)

 

קורסי חובה – כללי:

כתיבה אקדמית א' + ב'

הקורס מתמקד בסמסטר א' בכללי כתיבה נכונה בכלל ובכללי כתיבה לפי ה- AAA, ASA, APA בפרט. כללים אלו מהווים את הבסיס לכתיבה אקדמית בתחומי מדעי החברה הרלוונטיים להבעה אמנותית. בסמסטר ב' הקורס מתמקד בסגנונות שונים של כתיבה אותם ניתן לשלב בכתיבה אקדמית ובדרכים שבהן ניתן להפוך את הכתיבה ליצירתית ומעניינת הן עבור הכותב והן עבור הקורא. הסטודנטים ילמדו להתאים את הכתיבה למטרות שונות. (2+2 נ"ז)

 

מבוא לסטטיסטיקה א' + ב'

הקורס עוסק במושגים ובתיאוריות ראשוניות בסטטיסטיקה על פי הפירוט הבא: התפלגות, שכיחויות, חוקי הסיגמא, מדדי מרכז, פיזור, מדדים למיקום יחסי, ממוצע משוקלל, השפעה של טרנספורמציה ליניארית על מדדי מרכז ופיזור סולמות מדידה, מתאם פירסון, רגרסיה פשוטה, תורת הקבוצות, קומבינטוריקה, הסתברות, הסתברות מותנית ואי-תלות, התפלגות בינומית והתפלגות נורמלית. (3+3 נ"ז)

 

שימושי מחשב

הקורס עוסק בשימושי מחשב בסיסיים בנושאים, כגון: תפישות כלליות, מבנה המחשב, חומרה, תוכנה, רשתות מידע,שימוש יומיומי של טכנולוגיות מידע, שימוש במחשב וניהול קבצים, שימוש במעבד תמלילים, אופן השימוש בגיליונות אלקטרוניים, שימוש במאגרי מידע, מצגות, מידע, אינטרנט, תוכנת browser, תקשורת- דואר אלקטרוני, תוכנות סטטיסטיות והדפסה. (2 נ"ז)

 

שיטות מחקר כמותיות ואיכותניות א' + ב'

הקורס מקנה כלים בסיסיים לתכנון ולביצוע מחקר בפסיכולוגיה. נדון במטרותיו של המדע ובמושגים בתחום, כגון; קשרים בין תיאוריה לנתונים אמפיריים, ניתוח שונות אפקטים עיקריים ואינטראקציה, שתי גישות למחקר: מערכים ניסויים כנגד מערכים  מתאמיים, קונטרסטים וניתוחי המשך, מקסימיזציה של שונות ניסויית ומינימיזציה של שונות טעותית. כמו כן עוסק הקורס בפרדיגמה החשיבתית העומדת מאחורי הגישה האיכותנית למחקר. הקורס מאפשר התנסות בשיטות ניתוח ובעיצוב תוכנית מחקר איכותנית אישית. (4+1 נ"ז)

שיטות מחקר משולבות

הקורס עוסק בשיטות מחקר משולבות ובאופן בו נוצרת השלמה הדדית בין המרכיבים הכמותיים והאיכותניים בשיטות אלו. תבחן הבעייתיות הרעיונית, העומדת מאחורי השימוש בשיטות מחקר משולבות, והנסיונות להתמודד עמה. הסטודנטים יתנסו בבניית שיטות מחקר משולבות, בניתוח נתונים ובהסקת מסקנות מתוך שיטות מחקר משולבות. (2 נ"ז)

 

 

קורסי חובה - בשילוב אמנויות:

מבוא להיסטוריה ולפילוסופיה של מדעי ההתנהגות

בעולם מורכב המשתנה במהירות, מדעי ההתנהגות בוחנים את האופנים שבהם אנו מתקשרים, מתנהלים, מבינים את עצמנו ואת הסביבה ופותרים בעיות העולות בארגון יחסים ותהליכים חברתיים. בקורס יושם דגש על הבנת הזיקה שבין החשיבה הפילוסופית לבין שיטות המחקר האמפיריות במדעי ההתנהגות. תשומת לב מיוחדת תינתן לבחינת הקשר שבין ההקשר החברתי-היסטורי לבין התפתחות גישות תיאורטיות ואמפיריות מובילות במדעי ההתנהגות בתקופות שונות. הקורס יעסוק גם בשיטות לאיתור מידע וספרות האופייניות למדעי ההתנהגות ובשיטות האמפיריות המיושמות על ידי חוקרים בתחום זה. בנוסף, תידון הרלוונטיות של מדעי ההתנהגות להבנה ולפתרון בעיות ודילמות חברתיות. (2 נ"ז)

 

לשחק ולהציג: מבוא לאמנות ההופעה הציבורית והבימתית

לשחק, להציג ולהופיע הם שלושה מושגי יסוד של אמנויות הבמה, הבונים את הגרעין הרעיוני והאמנותי דרכו ניתן להבהיר ולהבין את עקרונות ההבעה הבימתית. אולם מושגים אלה 'חרגו' מתחום התיאטרון והם מתפקדים גם כדימוי ומטאפורה בתיאוריות שונות של מדעי החברה, המסבירות תהליכים כמו הבנייה של זהות ואינטראקציה בינאישית. הקורס מתמקד בבחינת היחס בין מושגים אלה, משני כיוונים: תיאטרון ומדעי החברה, במהלך כולל שינוע מן התיאטרון למדעי החברה וחזרה לתיאטרון.            (2 נ"ז)

 

מבוא ליצירתיות במדעי ההתנהגות

מושג ה"יצירתיות" הצטמצם ברובו לתחום האמנות. קורס זה מקדם גישה שונה: היצירתיות כמהות ויכולת אנושית הקיימת בכל אדם וכחלק מהמרקם החברתי האוניברסאלי. גישה זו ליצירתיות גם מרחיבה את אפשרויות בחינתה, כולל אך גם מעבר, לביטויה האמנותי ומדגישה את קיומה ותהליכיה כפי שהיא קיימת בחיי היום-יום, בהתנהגות אישית, בינאישית, בקבוצות, בארגונים בתרבות ובחברה בכלל. (2 נ"ז)

 

פואטיקה ופה-אתיקה

הביטוי העצמי בדיבור אינו נובע מאליו, אלא עובר דרך מסננת של ניסוח גופני ומילולי. הדיבור הוא עובדה כמו הדבר עליו מדובר ויש לו חוקים וגם פואטיקה, מודעת או לא. לפואטיקה הזו של הדיבור אפשר לקרוא גם פה-אתיקה, כלומר האופן בו הפה מכוון בדיבור, איך הדובר מכונן/מאפנן את דיבורו להיות "דָּבָר דָּבֻר עַל אָפְנָיו", כלומר, להשתמש באופן אפקטיבי בכלי הדיבור. הקורס מתמקד בניסוחים שונים של פואטיקה מתקופות שונות כדי לפרוש את האפשרויות ואת השילובים ביניהן, ויציג את הצד הפואטי- האסתטיקה והאתיקה של הדיבור, הקשר בינו לבין מושג העצמי והביטוי העצמי, הצד המאגי והתרפויטי של הדיבור, פואטיקות שונות של דיבור וביטוי עצמי באסכולות מסוימות, מן המקרא ועד פוסט-מודרניזם. (2 נ"ז)

 

 

סמינרים :

סמינרים בפסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה:

היבטים תרבותיים של הגוף

הגוף האנושי הפך בעשורים האחרונים לנושא מחקר בסוציולוגיה ובאנתרופולוגיה, אשר מתמקדים בהיבטיו התרבותיים מעבר לקיומו הביולוגי. בסמינר זה נסקור את ההוגים המרכזיים בחקר הגוף העונים על שאלות כגון - כיצד מעצבת התרבות את הגוף? אילו כוחות חברתיים מופעלים על הגוף? וכיצד מתעצבת החוויה הגופנית האישית? שאלות אלה ייבחנו לאור מחקרים מהחברה הישראלית ובעולם תוך דיון כיתתי בסוגיות נבחרות של הגוף הממוגדר, הגוף באמנות, הגוף בחברה הצרכנית, גוף וזהות, הגוף החריג ועוד. חלקו השני של הסמינר יוקדש להנחיה וליווי של כתיבת עבודה סמינריונית, כולל הצגתה בכיתה. (4 נ"ז)

 

חינוך ושינוי חברתי/ שינוי וחדשנות בחברה הישראלית

נהוג לחשוב כי מאז סוף שנות השבעים עברה ישראל שינוי משמעותי, אשר הפך באופן יסודי את פניה. בספרות הסוציולוגית הדעות חלוקות באשר למשמעותו של השינוי הזה: האם ישראל הפכה להיות חברה יותר שוויונית או שמא לחברה בה הפערים החברתיים עמוקים יותר? האם האופציה הרב תרבותית/המשותפת אפשרית עבורינו או פנינו למלחמת תרבויות ולקיטוע הולך ומעמיק?

במסגרת הסמינר ייבחרו שאלות אמפיריות אשר מתכתבות במידה כזאת או אחרת עם אחד מהנושאים הבאים: החברה הערבית, יחסי יהודים ערבים, מזרחיות, דת ולאומיות, דת ומודרניות, העליות החדשות (בריה"מ ואתיופיה)[1] וייחקרו במתכונת אקדמית. (4 נ"ז)

 

לתת ולקבל-סמינר ביחסי עזרה

הסמינר יעסוק בפסיכולוגיה חברתית של יחסי שיתוף פעולה ועזרה וקונפליקטים בין יחידים וקבוצות.  עיקר הסמסטר הראשון יוקדש לסקירה של המחקר והתיאוריה שעניינים בנושאים אלה.  בחלק זה של הסמסטר הראשון יינתנו הרצאות בנושאים נבחרים שיתמקדו ב: 1. תגובות לקבלת עזרה (הכרת תודה ואיום לערך עצמי).   2. סטטוס, כוח ומוכנות לעזור ולקבל סיוע,   3.  תהליכים פסיכולוגיים בפיוס בין קבוצות.

מטרת הקורס: להציג את התחום של הפסיכולוגיה החברתית של יחסי עזרה  כיחסי כוח בין יחידים ובין קבוצות, ואת התחום של תהליכים פסיכו-חברתיים של פיוס בין קבוצות יריבות.  באמצעות הצגה זו יחוו התלמידים את ״המעגל המחקרי״ השלם של: בחירת דילמה מחקרית, גיבוש השערות והצעת מחקר בעל פה ובכתה, איסוף נתונים, ניתוחם, והצגתם בעל פה ובדו״ח מסכם בכתב. (4 נ"ז)

 

 

סמינרים המשלבים מדעי ההתנהגות ואמנויות

אמנות כחוויה וקולה של החוויה

חוויה היא אחת מדרכי הלימוד האפקטיביות ביותר. הבנה מגיעה לשיא כאשר החוויה מודעת ומנוסחת במילים. הביטויים האמנותיים של החוויה נדונים בכלים של מדעי ההתנהגות. לפילוסופיה תפקיד חשוב במתן כלים להכרת הקשרים שבין חוויות אישיות לבין תפיסה מושגית, מופשטת וכללית. בחינת החוויה הן בהיבט העשייה האמנותית הן בהיבט המילולי והמושגי, מעמיקה את הבנתה. כאשר המילים מבארות, מסבירות, מנתחות, מפרשות, "סובבות" ו"מלטפות" את החוויה היא זוכה במשמעות נוספת, יצירתית בפני עצמה.  בשילוב האמנויות בלימודי מדעי ההתנהגות מוצגת דרך ליצירת החוויה. הצורך לתת מילים לחוויה מקדם את הלמידה בשני מישורים חיוניים.  היצירה – תהא תוצר של חוויה אמנותית בתנועה ומחול, במשחק ותיאטרון, ביצירה פלסטית או בכל מודול יצירתי אחר – זוכה במשמעות מעורבת, מורכבת ועשירה יותר. (4 נ"ז)

 

מופעי הגוף- לחוות ולהמשיג גוף בין החברתי והאמנותי

מזה כ-40 שנים שהגוף הפך ל"נושא חם" בתקשורת, בשיח החברתי ובאקדמיה, אך ככל שמדברים עליו מתברר שרב המעורפל על המובן. הגוף כל-כך רב-רובדי וכל-כך רב-משמעי שהוא חומק מהגדרות ברורות ותיאוריות חדות. כלומר, הגוף מציב אתגר בפני הוגים, חוקרים ואמנים, שמנסים לביית, לאלף ולמשמע אותו - וגם אנחנו לרוב חווים את הגוף כריבוי שלא ניתן להבין אותו או לשלוט בו לגמרי. בסמינר נתחקה אחר ריבויי הופעותיו ומשמעויותיו של הגוף, ונתעכב במיוחד על היחס, הפער והמתח בין הגוף כמושג והגוף כחוויה באינטראקציה חברתית ובהבעה אמנותית. (4 נ"ז)

 

המבט כנרטיב תרבותי ואמנותי

כאשר חוזרים לנרטיבים מכוננים של התרבות שלנו, כמו התנ"ך והמיתולוגיה הקלאסית, ומחפשים מה יש להם לספר לנו על המבט האנושי, מגלים שיש קבוצה שלמה של מבטים אסורים שהתוצאה שלהם היא ענישה חמורה. לדוגמה: המבט לאחור של אשת לוט, דויד המביט על בת-שבע הרוחצת או מדוזה, המפלצת מהמיתולוגיה היוונית המאבנת את כל מי שמסתכל עליה. נרטיבים אלה וכדוגמתם מראים שהמבט האנושי אינו ניטראלי אלא מובנה ומוגדר תרבותית. במהלך הסמינר נתחקה אחר אופני הבניה אלה ותוך התייחסות למבחר נרטיבים מכוננים מהתנ"ך ומהמיתולוגיה הקלאסית נבדוק באילו הקשרים מוצג המבט כסמן גבול תרבותי וכיצד הוא מתואר ומובן ביצירות אמנות ובפרשנויות מודרניות נבחרות לנרטיבים הקדומים. הקשר בין מבט, סכנה ועבירה יעמוד לפיכך במרכז הסמינר וייבחן לאור מבחר יצירות אמנות, מהמדיה השונות, ואופני ההבניה של הראייה ככלי הבעה אמנותי וכמצע תרבותי. (4 נ"ז)

 

הגוף המוצפן: לבוש ועירום בתרבות ובאמנות

מזה כ-40 שנים שהגוף הפך ל"נושא חם" בתקשורת, בשיח החברתי ובאקדמיה, אך ככל שמדברים עליו מתברר שרב המעורפל על המובן. הגוף כל-כך רב-רובדי וכל-כך רב-משמעי שהוא חומק מהגדרות ברורות ותיאוריות חדות. כלומר, הגוף מציב אתגר בפני הוגים, חוקרים ואמנים, שמנסים לביית, לאלף ולמשמע אותו - וגם אנחנו לרוב חווים את הגוף כריבוי שלא ניתן להבין אותו או לשלוט בו לגמרי. בסמינר נתחקה אחר ריבויי הופעותיו ומשמעויותיו של הגוף, ונתעכב במיוחד על היחס, הפער והמתח בין הגוף כמושג והגוף כחוויה באינטראקציה חברתית ובהבעה אמנותית. (4 נ"ז)

 

סיפורי חיים במעגל האישי והקולקטיבי

הקורס חוקר את הקשר בין סיפור בכלל וסיפור חיים בפרט, לבין פסיכולוגיה והספרות התיאורטית הקיימת. מטרות הסמינר:  להציג את התיאוריה, המחקר והיישום הנוגעים לסיפורי חיים בפסיכולוגיה.   לתת לתלמידים הזדמנות ראשונית לאסוף, לעבד ולהציג סיפורי חיים מקוריים. הסטודנטים ייחשפו לגישות הנרטיביות הדומיננטיות בתחום, כגון: פרויד, אלמס, ברונר, מקאדמס  גוסלסון, בילו, ספנס וליבליך. במחצית השנייה של הקורס הסטודנטים יכתבו את העבודה הסמינריונית על סיפור חיים, אותו יתבקשו לנתח בכלים של אחת הגישות הנרטיביות, אשר הוצגו בקורס. בשיעורים האחרונים יציגו הסטודנטים כרפרט את תוכנית העבודה וחומר הרקע של כל אחד מהם.  (4 נ"ז)

 

קורסי מבוא לאמנויות

מבוא לאמנות חזותית

הקורס מוקדש לעיון בציוני דרך עיקריים בתולדות האמנות המערבית, מאז המאה ה- 7 לפנה"ס ועד ימינו. הדיון הינו כרונולוגי במהותו והלימוד בכל אחד מהפרקים יתקיים תוך בחינת זיקתה של האמנות הן לאירועים, למהלכים ולהלכי הרוח התקופתיים (ובמקרים מסוימים גם לעולמו הפרטי של היוצר) והן לאמנות העבר. לשון אחר, יצירות מתחומי הציור והצילום, הפיסול והאדריכלות תיבחנה בהקשרים השונים. (2 נ"ז)

 

מבוא לתנועה ומחול: מחצרות המלוכה לגגות ניו-יורק

הקורס מתמקד בהוראת העקרונות האסתטיים והמאפיינים האמנותיים של בלט ומחול, דרך לימוד היסטורי של השינויים בתפיסת המבע התנועתי והקומפוזיציה המחולית, החל מהרנסנס האיטלקי ועד למחול הפוסט-מודרני. הקורס בנוי כרונולוגית ותוך התמקדות בצירי מפתח היסטוריים ורגעי מפנה באמנות הריקוד. הלמידה מכוונת לגילוי והבנה של ההקשרים ההדוקים בין שינויים היסטוריים, חברתיים ותרבותיים לבין היווצרות השפה, הז'אנרים והסגנונות של בלט ומחול. בקורס תתקיימנה הרצאות פרונטאליות, וכן דיון וניתוח כיתתי מבוסס קריאה וצפייה ביצירות: מצגות חזותיות, הקלטות של יצירות, וסרטים דוקומנטריים על ריקוד, בלט ומחול. (2 נ"ז)

 

מבוא למוסיקה

הקורס סוקר את התפתחות המוסיקה על ידי דוגמאות נבחרות המייצגות את האוצר העצום של מורשת המוסיקה, החל מהעת העתיקה, דרך תולדות המוסיקה המערבית (מימי הביניים והרנסנס ועד למאה ה-21) ועד המוסיקה היהודית והישראלית. בקורס תתקיים גם האזנה מודרכת תוך שימת דגש על: יוצרים וצורות מוסיקליות, מבצעים, מהויות אסתטיות, סגנונות, זרמים ותהליכים היסטוריים ויצירתיים. ההאזנה תהווה בסיס להרצאה, לשיחה ולדיון בכיתה. (2 נ"ז)

 

מבוא לדרמה ולתיאטרון

הקורס עוסק בהיסטוריה של הדרמה והתיאטרון, ומתייחס ליסודות של השפה התיאטרונית בהקשר היסטורי ותיאורטי. המהלך בקורס הוא כרונולוגי וסוקר את הסוגים השונים של התיאטרון בתקופות השונות ובאזורים גיאוגרפיים שונים. דגש מושם על ההקשר החברתי והתרבותי של העשייה התיאטרונית תוך בחינת הדרכים בהן המצב ההיסטורי, המוסכמות החברתיות והערכים התרבותיים השפיעו על תפיסת התיאטרון ועל אופני ההבעה הדרמטיים והבימתיים. (2 נ"ז)

 

קורסי בחירה

קורסי בחירה בנושאי חברה:

תיאוריות ומודלים בעבודה קבוצתית

הקורס עוסק בהיכרות עם תיאוריות מובילות בעבודה קבוצתית ועם מודלים לאבחון קבוצה. במהלך הקורס תתאפשר למידה פרונטאלית בצד התנסויות ב"כאן ועכשיו" של הקבוצה על מנת להתוודע לתהליכים מרכזיים המאפיינים עבודה קבוצתית. במהלך הקורס ייבחנו תופעות בחיי קבוצה, תפקידי המנחה והיערכות להקמת קבוצה. (2 נ"ז)

 

תהליכים בינאישיים בקבוצה

הקורס מונחה כמעבדה התנסותית שבה המשתתפים ילמדו על תהליכים של תקשורת ושל השפעה קבוצתית, תוך כדי הגברת המודעות לעצמם וחידוד רגישותם לאחר. תעשה בדיקה, הכרה והבנה של רגשות והתנהגות של המשתתף בקבוצה, בהתייחס להשפעה ההדדית של הפרט על הקבוצה והקבוצה על הפרט. במהלך הקורס יתוודעו הסטודנטים למושגים של יחסים בינאישיים בקבוצה, כגון: דפוסי כח, תוקפנות, אמון, אינטימיות ותקשורת ויכירו תהליכים קבוצתיים הקשורים בסמכות, לכידות, התנגדות ותת-קבוצות. (2 נ"ז)

 

הזר בראיה פסיכואנליטית

איך מעשירה אותנו הפסיכואנליזה מבחינת המשגת האחר והאחרות? איזה ערך מוסף יכולה להעניק הפסיכואנליזה לשאלות על ההשפעות האישיות, הבינאישיות והחברתיות הקשורות במפגש עם אחר ואחרות?  בקורס זה נציג כמה סוגיות מרכזיות הסובבות סביב נושא זה ונדון באופן שבו מגדירה ומבהירה אותן הפסיכואנליזה. בקורס יודגמו השאלות והתשובות הללו של פסיכואנליטיקאים, באמצעות יצירות אמנות, קטעי סרטים ודרך קריאה במספר קטעים מטקסטים פסיכואנליטיים. (2 נ"ז)

 

שינוי חברתי במדיות החדשות

קורס שינוי חברתי דרך מדיות חדשות יעסוק  באסטרטגיות של שינוי חברתי והשפעה ציבורית דרך מדיה חדשה ורשתות חברתיות.    הקורס יתאר ויבחן את האופנים בהם השתנתה המדיה ויתיחס לדרכים בה כולנו יכולים להשתמש ואף לחולל שינוי דרך מדיות חדשות כגון רשתות חברתיות, שידור וידאו  ואופנים בהן מרכז הכח של מדיה מבוזר בידי סוכני שינוי ואקטיביסטים.    במהלך הקורס ילמדו דרכים שונות ליצירת תהליכי שינוי חברתי במדיה חברתית. הלומדים יתנסו ביצירת קמפיין של שינוי חברתי דרך מדיה חדשה ותוך שימוש ברשתות  (2 נ"ז)

 

 

תיאוריות של שינוי ברמת הפרט והקהילה

הקורס מיועד להקנות לסטונדטים ידע וכלים מעשיים בכל הקשור לעריכת שינוי בר-קיימא ברמה האישית, החברתית והאירגונית.  הסטודנטים ייחשפו למחקר האקדמי הבסיסי בתחום השינוי תוך בירור סוגיות שונות וביניהן: זיהוי הצורך בשינוי, התמודדות עם התנגדויות לשינוי ואתיקה בתהליכי שינוי.    במהלך הקורס נסקור בצורה ביקורתית מודלים ותיאוריות מרכזיות בתחום, תוך ניתוח מקרי בוחן מהחברה הישראלית והעולם לאור ספרות אקדמית נבחרת בתחום. כמו כן, נעמוד על מקורות החשיבה שעיצבו את השינוי כתפיסת עולם.   הקורס מועבר בצורה חוויית ומשלב הרצאות, סרטים ודיונים קבוצתיים.    קורס זה מבקש לברר תהליכי שינוי אלה ברמה האישית, חברתית ואירגונית, תוך היכרות עם תיאוריות, מודלים ומושגים נבחרים בתחום המחקר והפרקטיקה. הקורס מתמקד בשינויים יזומים שאנו עורכים בחיינו ובחיי זולתנו ויענה על שאלות מפתח כגון: מהם הגורמים לשינוי? מדוע אנו מתנגדים לשינוי ומהם הכלים לעריכת שינוי יעיל ובר-קיימא? (2 נ"ז)

 

 

בני נוער במצבי סיכון ומצוקה בישראל

הקורס מיועד להקנות לסטודנטים ידע וכלים מעשיים בכל הקשור להיכרות עם עולמם של נערים ונערות במצבי סיכון ומצוקה בישראל ובעולם.    הסטודנטים ייחשפו לתיאוריות פילוסופיות ופסיכולוגיות, תוך בירור סוגיות שונות וביניהן: המערכת המשפחתית והמערכת הבית ספרית בעולמם של נערים ונערות במצבי סיכון, דפוסי היעזרות וכוחותיהם של נערים ונערות במצבי סיכון. בנוסף נלמד פרקטיקות של עבודת רחוב מתוך הבנה שהגעה אל בני הנוער ברחוב ובשעות הלילה מייצרת מפגש הדדי וחשוב.  מטרת הקורס היכרות מעמיקה עם עולמם של נערים ונערות במצבי סיכון ומצוקה תוך התמקדות בכוחותיהם ובמשתנים שיכולים לייצר שינוי בחייהם.  במהלך הקורס נסקור בצורה ביקורתית את יחס החברה לנערים ונערות במצבי סיכון וננסה להבין ביחד מדוע בני נוער בסיכון ברחוב מטרידים את מנוחתם של עובדי מדינה, שוטרים, מחנכים וחוקרים זה שנים רבות.     הקורס מועבר בצורה חוויית ומשלב הרצאות, סרטים ודיונים קבוצתיים. (2 נ"ז)

רפואה עממית בתרבויות העולם 

הקורס מציג בפני הסטודנטים גישות תיאורטיות לחקר הרפואה העממית בתרבויות עולם ומעמיק אל דמותם של המרפאים העממיים ומתודות הריפוי שלהם. המרפא העממי נתפש כדמות לימינאלית בעלת כוחות מאגיים וכבעל יכולת תקשור עם עולמות אחרים, כמו גם בעל בקיאות בעולם של צמחי מרפא, מאגיה וכישוף. המרפא העממי כיהן בין היתר בתפקידים נוספים בקבוצה שבה הוא חי, כמו כהן דת, מספר סיפורים, אמן, מורה דרך אסטרולוג ונביא. לכל שבט, לכל קבוצה היו את המרפאים העממיים שעבדו במתודות ייחודיות שעברו מדור לדור.  הקורס יפרוס בפנינו שני אשכולות לימוד:  [א] תולדות הרפואה העממית  בתרבויות עולם: בתרבות השמאנית, בתרבות הישראלית הקדומה והמצרית הקדומה. בתרבותם של שבטי המאיה והאצטקים, של הילידים באוסטרליה. בתרבויות המזרח; סין, יפן, טיבט והודו.   [ב] שימושים ברפואה העממית בעידן החדש ובקרב קבוצות אתניות ודתיות בישראל.  (2 נ"ז)

 

חינוך וזכויות אדם 

הקורס עוסק בזכויות אדם ושינוי חברתי בארץ ובעולם. במהלך הלמידה בקורס יתאפשרו  נקודות מבט שונות להסתכלות על ארגונים ותנועות לשנוי חברתי, מחזיקי זכויות,הפרת זכויות, אקטיביזם, עזרה לזולת, ערבות הדדית בין אוכלוסיות וקהילות בפרדיגמות של זכויות אדם. הקורס יבחן  את האפיונים השונים של זכויות אדם(אמנות בנלאומיות, חינוך לזכויות אדם, משפט בנלאומי) בהקשרים של שינוי חברתי.בקורס יתקיימו דיונים בדילמות מרכזיות הקשורות למהות זכויות אדם כגון אוניברסליות לעומת לוקליות, חוק חילוני לעומת חוק דתי, תרבויות קהילתיות שונות, עבודות עם אוכלוסיות מגוונות בהקשרים של שינוי חברתי ויבחנו דרכים מגוונות לעיסוק בחומרים אלה בקבוצה מגוונות ורב תרבותית.  (2 נ"ז)

 

טקסים במעגל החיים – היבטים אנתרופולוגיים 

הקורס מציג בפני הסטודנטים גישות תיאורטיות לחקר טקסים בתרבויות עולם ומעמיק אל השלבים השונים של טקסי מעבר: טקסי בראשית החיים, שמחות החיים וקץ החיים. הקורס דן במונחים כמו לימינאליות, קומיוניטאס ואנטי-קומיוניטאס, סמלי מפתח וניגודים בינאריים. במהלך הקורס ידונו הדמיון והשוני בין מאגיה לרפואה, שאמאניזם ודת וחברות שבטיות אל מול חברות מודרניות. (2 נ"ז)

 

הגישה ההוליסטית לכאב ולמתח  

הקורס עוסק בתחום הכאב והמתח ובהבנת מנגנונים עצביים בכלל ואלו העומדים בבסיס התופעות הללו בפרט. הקורס מציג את מבנה ותפקוד מערכת העצבים האוטונומית והסטודנטים מתוודעים למערכות מודולטוריות, סוגי אישיות וסטרס ולמערכת הכאב (מבנה ותפקוד). כמו כן, יידונו ההקשרים שבין כאב ומתח ומשמעותם והסטודנטים יתנסו בהרפיה, בדמיון מודרך ובהומור להפחתת מתח וכאב. ( 2 נ"ז)

סוציולוגיה של המשפחה

הקורס עוסק בתא המשפחתי כפי שהוא משתקף בתקופות ובתרבויות שונות ובמעברים שבין הגישה המסורתית לגישה המודרנית והפוסט-מודרנית. כמו כן, ייבדקו היבטים אתיים של טכנולוגיות הרבייה החדישות, אימוץ, משפחות חד-הוריות ומשפחות חד-מיניות. (2 נ"ז)

תיאטרון – מסיפור אישי לקול חברתי

קורס זה יציג דרכים בהם ניתן להיעזר באלמנטים שונים מתחום התאטרון כדי לעזור ליחיד ולקבוצה להשמיע את קולם בדרך יצירתית ועל הבמה. הוא יתבסס על תיאוריות, קונספטים ומודלים מתחומי התיאטרון האוטוביוגרפי, תיאטרון הפלייבק, התיאטרון החברתי והדרמה תרפיה וישלב הרצאות, התנסויות והמשגה. הקורס יקנה למשתתפים כלים יישומיים לעבודתם עם קבוצות בשטח.

נושאים מרכזיים:  * תיאטרון כמדיום לתהליכי מחקר, ביטוי והתפתחות אישי וקבוצתי.  *עקרון ההרחקה   * המשמעות של הכניסה לדמות, העלייה לבמה, ההופעה והירידה מהבמה, נוכחות קהל ובחירתו  *קונספטים, עקרונות ויישומים מתוך תיאטרון אימפרוביזציה, תיאטרון אוטוביוגרפי, תיאטרון פלייבק, ותיאטרון פורום – מהלכה למעשה  (2 נ"ז)

 

תיאטרון – אינטנסיב

מטרות הקורס:

  1. הקניית ידע בסיסי במושגי יסוד בתאטרון.
  2. תאטרון ככלי חברתי אמנותי ופסיכולוגי.
  3. מבוא לפסיכודרמה ככלי המשלב משחק וטיפול.

 

נושאים מרכזיים:

  1. התפתחות הדרמה מהתאטרון היווני ועד ימינו.
  2. מהו משחק? playing – acting)).
  3. משחק בתאטרון לעומת משחקי תפקידים בחיים.
  4. המשחק הממוסד והמשחק החופשי (כללים לעומת חופש).
  5. פרדוקס השחקן.
  6. אמפטיה כבחירה משחקית.  (2 נ"ז)

 

 

קורסי בחירה - סטודיו באמנויות:

סטודיו באמנות חזותית 1: רישום – יסודות

קורס הסטודיו מקנה בסיס להבנת מקצוע הרישום ומלמד מושגי יסוד בו ומחדד את יכולת ההתבוננות של הסטודנטים בסביבה ובפרטים בתוכה. בקורס יפתחו הסטודנטים יכולת המחשה תלת-מימדית תוך שימת דגש על מאפייני שפת הרישום-קו וכתם- ועל יחסי גודל, קומפוזיציה ופרספקטיבה. במהלך הקורס הסטודנטים גם יתנסו בטכניקות רישום שונות ובסוגי רישום שונים: ריאליסטי, רישום טבע, דומם וחללים שונים. (2 נ"ז)

סטודיו באמנות חזותית 3: ציור – יסודות

קורס הסטודיו משלב בין עבודה בקבוצה להנחיה אישית, ובמהלכו יתוודעו הסטודנטים לכלי המבע הראשוניים של הציור. במרכזו לימוד ועבודה עם חומרי יסוד ומושגי יסוד של ציור בדגש מיוחד על מצע הציור ופלטת הצבעים, הכוללים: מצעי ציור שונים, פלטת הצבעים, סוגי צבע שונים, עבודה עם מכחולים, עבודה בשכבות. הסטודנטים יכירו ויפתחו מושגים בציור, ותפישה מרחבית וילמדו להתבונן בו ולפתח תיאוריה רלוונטית. (2 נ"ז)

סטודיו באמנות חזותית 5: פיסול – יסודות

הקורס מאפשר היכרות ראשונית עם החשיבה והעשייה הפיסולית וחושף את הסטודנטים למגוון עשיר של חומרים ולעבודה על תלת מימד כשפה עצמאית. בקורס נבדוק את מושגי הפיסול בהקשרם החומרי ונלמד כיצד החומר משרת את האמירה/הרעיון. נעסוק בנושא החומר כנקודת מוצא, הפשטה וטקסטורה, נתנסה במגוון טכניקות דרך חומרי גלם שונים ונלמד ליישם ולעשות שימוש נכון בחומרים למטרות פיסוליות ספציפיות. (2 נ"ז)

 

סטודיו באמנות חזותית – אמנויות הבמה

אומנות המיצג נחשבת כאוונגארד של המאה העשרים . מדיום דינמי  פורץ גבולות המאתגר  את היוצר והצופה בבחינה מחודשת של גבולות האומנות והקודים התרבותיים והחברתיים. במהלך הקורס ייחשפו הסטודנטים לאופני יצירה משתנים של "אומנות חיה " שמתהווה על "קו התפר" הלא מוגדר בין חיים לאומנות ובין המציאותי למדומה . תערך הכירות עם אסטרטגית מופע  שמקיימת דיאלוג מתמיד בין  אומנויות,  כשאחד מסממניה המובהקים הוא התנועה המגולמת בגוף היוצר . מתוך מחקר, עיון ויצירה ובהשראת פועלם של יוצרים מהארץ ומחו"ל  ירכשו המשתתפים כלים ופרקטיקות להבנת תהליכי עבודה באמצעותם נבנה 'אירוע' פרפורמטיבי מקורי, אקטיבי ועכשווי. (2 נ"ז)

 

סטודיו באמנות חזותית: דיוקן עצמי

עבודה בסטודיו המתבססת על ציור דיוקן עצמי מול מראה[2]. זוהי נקודת המוצא לסדרת תרגילים מונחים ומובנים אשר מטרתם להשתמש ביחיד כמקור השראה לתהליך מתבונן 'בעצמי'. ה'עצמי' הנוצר והנחקר בסדרת תרגילים אלה, משמש מקור להתפתחות אישית, גילוי עצמי, חקר העצמי והתהוות. אלה מהווים קרקע להכרת הסביבה, האחר, והתרבות.  במהלך הקורס הסטודנט ישתמש בשפה החזותית (ערכים ויזואליים) שהם בבחינת השפה המתווכת לשיח התוך אישי והבין אישי, ישכלל את המיומנות, ישתמש בה, יעמיק אותה ויפתח שפה אישית שאמורה לשמש אותו לביטוי עצמי ולניסוח אמירה. (2 נ"ז)

 

סטודיו באמנות חזותית: שילובי מדיה ומיצב

קורס הסטודיו מקנה בסיס להבנת אמנות רב תחומית ומיצב. בקורס יעבדו הסטודנטים במדיות ובחומרים שונים. נבדוק את אפשרויות המעבר בין המדיות והחומרים, ואת שילובם לכדי יצירה אחת. נבדוק מושגים כגון: דימוי חזותי ומילולי, חומריות, מקום, חלל, בהקשר של מרחבי עבודה שונים, ונשים דגש על יצירת מציאות אישית חדשה בחלל נתון. (נ"ז 2)

 

סטודיו בתנועה ומחול 1: מחול-אימפרוביציה – יסודות

בקורס לומדים הסטודנטים את המימדים הבסיסיים של תנועה ומחול, מתנסים ומטפחים מיומנויות וגישות למחול-אימפרוביזציה כאמנות מופע בת-זמננו. הדגש הוא על היכולות התנועתיות והיצירתיות של הרוקד ובמיוחד על ההיבטים התקשורתיים והדיאלוגיים של הריקוד: ריקוד עם פרטנר, עם צוות ועם קבוצה, במגוון של תבניות וגישות. (2 נ"ז)

 

סטודיו בתנועה ומחול 2: קונטקט – אימפרוביזציה

קונטקט- אימפרוביזציה היא טכניקה המאפשרת למידה של הרוקד את התכונות הבסיסיות ביותר של גופו ותנועתו, בסביבה משחקית, משתעשעת וחוקרת. זוהי אמנות-מופע של מחול בן-זמננו שהשפיעה בעוצמה רבה על המחול והתיאטרון העכשוויים. זוהי צורת מחול חוקרת ודיאלוגית המשחקת במסה, מומנטום וגרביטציה ויכולת הקשבה, סקרנות, שיתוף-פעולה, אמון, כבוד-הדדי ואחריות-אישית יחד עם הנכונות לקחת סיכונים ולבחון גבולות. הקורס יטפח למידה של הגוף החי והנע, ויקדם יכולת תנועתית יעילה ומשוכללת. הסטודנטים יתנסו בהיבטים ובתבניות-מופע שונות של קונטקט-אימפרוביזציה וירקדו ב-Jam-Sessions ובמופעי-סטודיו. יודגשו נושאים של בטיחות ואחריות אישית וקבוצתית ותוגשנה עבודות סיכום והערכה בכתב. (2 נ"ז)

 

סטודיו בתנועה ומחול 3: טכניקה ומיומנויות במחול – יסודות

שיעור טכניקה בסגנון מודרני-עכשווי. מבוסס בעיקר על המתודה של מרס קנינגהם התופשת את הגו ומערכת היציבה כבסיס העיקרי לתנועה במרחב. התנועה בשיעור תתבצע במבנים, בכיוונים ובקצבים שונים. הוריאציות הריקודיות תהיינה מורכבות משינויים חדים בחזיתות הגוף הנע בחלל ובמקצב משתנה בהדגשיו ובמהירותו. שילוב סגנונות נוספים מהמחול המודרני ילווה את ההוראה הפעילה במטרה לחזק, לשפר ולשכלל את היכולת הריקודית של המשתתפים עד להעצמת השליטה ויכולות ההבעה הגופנית שלהם לכדי טכניקה שיש בה כוח, מהירות ודיוק. (2 נ"ז)

 

סטודיו בדרמה ותיאטרון 1: ניתוח מחזות בראייה מעשית 

הסטודנטים יתוודעו למבחר מחזות מן הדרמה העולמית אשר חושפים קשת רחבה של סגנונות כתיבה דרמטיים. יושם דגש על תכנים תלויי מקום, זמן ותקופה, על מאפיינים ייחודיים לכל מחזאי וכן על מיגוון דמויות דרמטיות עשירות. הסטודנטים ייחשפו למרכיבי המחזה השונים, כגון: עלילה, סיטואציה, יחסים, תמה דרמטית, ז'אנר הכתיבה וילמדו לנתח אותם באוריינטציה מעשית, המכוונת לעקרונות ההעברה מטקסט כתוב לביצוע. כמו כן יתנסו הסטודנטים בעיצוב דמות דרמטית באספקטים שונים: גוף, קול, אופי ועוד ויחוו את תהליך המעבר מהכתוב למוצג. (2 נ"ז)

סטודיו בדרמה ותיאטרון 2: יסודות המשחק – משיטת סטניסלבסקי לשיטת ברכט

הקורס יתנהל כסדנה מעשית ויתמקד בעקרונות משחק בסיסיים על פי הרטוריקה והפרקטיקה של שלוש גישות משחק: קונסטנטין סטניסלבסקי וממשיכיו (אוטה הגן, לי סטרסברג), ז'אק קופו וברטולד ברכט. יודגשו הבדלים ודמיון בין הגישות ותוצג גישה רביעית המאחדת בין התפיסות השונות. במסגרת הסדנה נתנסה בטכניקות של עבודת השחקן על פי גישות אלו תוך התמקדות במרכיביה הבסיסיים של הסיטואציה הדרמטית, כמו: דמות, מקום, מצב (רגשי/פיזי), קונפליקט, מערכות יחסים, רצון ומעצור, פעולה. לימוד ותרגול יסודות המשחק יתבצעו באמצעות תרגילי אלתור ועבודה על טקסטים דרמטיים. (2 נ"ז)

 

סטודיו בדרמה ותיאטרון 4: עבודת השחקן על דמות פיזית

הדגש בקורס זה הוא על העבודה הפיזית של השחקן בעיצוב ואפיון הדמות המשוחקת. במהלכו יתמודדו הסטודנטים עם טכניקות שונות של האנשה כאמצעי לבניה ופיתוח של דמות פיזית, בשלושה שלבים: עבודה על חיות ואלמנטים מן הטבע, עבודה עם מסיכות ועבודה על דמויות מחיי היום-יום. בדרך זו ירכשו הסטודנטים כלים שיעזרו להם להתרחק מעצמם ומאישיותם על-מנת לשחק דמות ולהכנס עמוק לתפקיד במשחק "מן החוץ פנימה" בו הם ילמדו לא לשחק את עצמם אלא להשתמש בעצמם במשחק. (2 נ"ז)

 

סטודיו במוסיקה 1: מוסיקה- יסודות

הקורס מפגיש את הסטודנטים עם שפת המוסיקה ודרכי ביטוייה ביצירות המוסיקליות. באמצעות התנסות והאזנה יוקנו מושגי יסוד, יועשר הפוטנציאל המוסיקלי הטמון בכל אחד ותתאפשר מודעות לפוטנציאל התרבותי, החברתי והאמנותי הטמון במוסיקה. נתנסה באילתור מוסיקלי בקול ובכלי ונחשף לרב-תרבותיות מוסיקלית בחברה הישראלית ובעולם. (2 נ"ז)

 

- פתיחת הקורסים והתכנית מותנית במספר המשתתפים

תואר ראשון במדעי ההתנהגות בשילוב אמנויות - מתכונת הלימודים

  1. תכנית הלימודים לתואר הראשון במדעי ההתנהגות- לימודים בשילוב אמנויות תתפרס על פני 3 שנים.
  2. פתיחת שנת הלימודים: אוקטובר 2019.
  3. מתכונת הלימודים: ימי לימודים אחר הצהרים בימי ראשון רביעי ושישי. 

הערות:
- מעודכן לשנת הלימודים תש"פ 2019-2020

- בית הספר לחברה ואמנויות - הקריה האקדמית אונו שומר לעצמו את הזכות לשנות את תכנית הלימודים, מיקום הפעילות וימי הלימוד.

תואר ראשון במדעי ההתנהגות - תנאי קבלה והנחיות לנרשם

תנאי קבלה

  1. תעודת בגרות מלאה ממשרד החינוך והתרבות או תעודה שוות ערך (מכינה קדם אקדמית, תעודת בגרות מחו"ל וכיו"ב).
  2. ציון נדרש בשפה האנגלית בבחינה הפסיכומטרית/בבחינת אמי"ר (בחינת מיון באנגלית).
  3. ציון נדרש בבחינת יע"ל (בחינת ידע בעברית) למועמד שנבחן בבחינה הפסיכומטרית בשפה שאיננה עברית ו/או בביה"ס התיכון בו למד, למועמד ששפת ההוראה שלו אינה עברית, ו/או למועמד שפטור מן הבחינה הפסיכומטרית.
  4. עמידה בבחינה הפסיכומטרית ברמה הנדרשת על ידי התוכנית המבוקשת. סף הקבלה המינימלי למכללה הינו ציון פסיכומטרי 520
  5. מועמד בעל תעודת בגרות בציון ממוצע 90 לפחות אינו חייב בבחינה פסיכומטרית
  6. קבלה חריגה - ראש התוכנית ישקול ויחליט על קבלה/דחייה של מועמדים חריגים (שאינם עומדים בתנאי הקבלה הרגילים).
  7. תוכנית אפיק לאקדמיה - הקריה האקדמית אונו מציעה למועמדים שאינם עומדים בתנאי הקבלה את האפשרות ללמוד במכינה הקדם אקדמית.
    חלק מהקורסים הנלמדים מזכים את הסטודנט בנקודות זכאות אקדמיות שאותן ניתן לממש עם סיומה המוצלח של המכינה. מועמדים העוברים בהצלחה את לימודי המכינה נקלטים ללימודים כסטודנטים מן המניין.
    * תנאי הקבלה יאושרו על ידי המוסד האקדמי, בהתאם לתנאים המעודכנים שייקבעו על ידי המשרדים הממשלתיים הרלוונטיים

* הכתוב מתייחס לנשים ולגברים כאחד

הנחיות לנרשם

ההרשמה לשנת הלימודים תש"פ, 2020-2019 נפתחה

את ערכת ההרשמה המלאה יש להעביר באמצעות פקס: שמספרו 072-2132944
או לסרוק ולשלוח באמצעות הדואר האלקטרוני אל יועץ הלימודים וההרשמה שלך
לפרטי ההתקשרות של יועצי ההרשמה לחצו כאן

תואר ראשון במדעי ההתנהגות - מסמכי ערכת ההרשמה 

  1. טופס הרשמה מלא וחתום לחץ כאן להורדת טופס הרשמה לתואר ראשון במדעי ההתנהגות
  2. תעודת בגרות מקורית
  3. בחינה פסיכומטרית: אישור מקורי על ציון בבחינה הפסיכומטרית
  4. ציון באנגלית: אישור מקורי על ציון בבחינה הפסיכומטרית או אישור מקורי על ציון במבחן אמי"ר / אמירי"ם
  5. צילום תעודת זהות
  6. דמי הרשמה
    את דמי הרישום ע"ס 350 ₪ ניתן לשלם בכרטיס אשראי בטלפון 09-8656501 שלוחה 1.

    דמי ההרשמה לא יוחזרו במקרה של ביטול ההרשמה על ידי המועמד

ארועים קרובים